Informacja w sprawie pobytu w Polsce osób uciekających z Ukrainy Інформація щодо перебування в Польщі осіб, які втікають з України Information on the stay in Poland of persons fleeing from Ukraine X

Rozmawiali o zmianach w edukacji - Aktualności - Świętokrzyski Urząd Wojewódzki w Kielcach

www.kielce.uw.gov.pl

Aktualności

Aktualnie znajdujesz się na:
10.11.2016

Rozmawiali o zmianach w edukacji

Konferencja prasowa z udziałem wojewody Agaty Wojtyszek oraz kuratora oświaty Kazimierza Mądzika odbyła się w Świętokrzyskim Urzędzie Wojewódzkim. Tematem spotkania były planowane zmiany w systemie edukacji.

Głównym punktem zmian w ustawie Prawo oświatowe jest wprowadzenie nowego ustroju szkolnego oraz modyfikacja organizacji szkół i placówek oświatowych. Wygaszone zostaną gimnazja, a funkcjonować zacznie 8-letnia szkoła podstawowa i 4-letnie liceum ogólnokształcące. Zapowiedziane w exposé premier Beaty Szydło zmiany rozpoczną się od roku szkolnego 2017/2018.

Jak podaje Ministerstwo Edukacji Narodowej, wdrożenie nowego typu szkoły spotkało się z negatywną oceną znacznej części społeczeństwa. Ponieważ nie dokończono reformy szkół ponadgimnazjalnych, gimnazjum pozostało w silnych związkach ze szkołą podstawową i zaczęło się do niej upodabniać – obecnie prawie 60% gimnazjów nie osiąga pierwotnie zakładanej liczby uczniów, tj. 150. Średnia liczba uczniów gimnazjów dla dzieci i młodzieży (bez specjalnych) obniżyła się z 271 uczniów w roku 2001/2002 do 158 w roku 2015/2016. W dotychczasowym systemie, co drugie publiczne gimnazjum, funkcjonuje w zespole ze szkołą podstawową, w efekcie czego w jednym budynku uczą się dzieci od siódmego (czy też szóstego) do szesnastego roku życia. Problemem jest również w dużych miastach tzw. selektywny nabór. Prowadzi to do dużego zróżnicowania wyników egzaminu gimnazjalnego między szkołami. Jest to sprzeczne z założeniami reformy z 1999 r., która zakładała, że obwodowe gimnazja będą służyć wyrównywaniu szans edukacyjnych (z badań wynika, że selekcjonowanie uczniów nie sprzyja ani podnoszeniu wyników ani wyrównywaniu szans edukacyjnych).

Powodem zmiany jest również obecny stan liceów ogólnokształcących i szkół zawodowych. Liceum utraciło swój ogólnokształcący charakter, bowiem obecnie program skupia się praktycznie na 2 czy 4 przedmiotach rozszerzonych. W klasie I liceum kontynuowana jest edukacja gimnazjalna, a kolejne półtora roku to „kurs przygotowawczy” do egzaminu maturalnego. Uczelnie informują, że muszą uruchamiać tzw. lata zerowe, gdyż potrzebują studentów z pogłębioną wiedzą ogólną. Potwierdzają to rektorzy szkół wyższych, 26 z 37 negatywnie oceniło przygotowania absolwentów szkół ponadgimnazjalnych do podjęcia studiów, wskazując na zbyt krótki czas nauki w liceum ogólnokształcącym. Natomiast szkoły zawodowe, zwłaszcza zasadnicze, nie są atrakcyjne dla znacznej części młodzieży. Pochodzi z nich najwięcej bezrobotnych absolwentów. Stopa bezrobocia wśród uczniów kończących zasadnicze szkoły zawodowe w ostatnich latach wynosi stale ponad 40%. Absolwenci szkół zawodowych powinni posiadać wysokie kwalifikacje zawodowe odpowiadające potrzebom współczesnego rynku pracy, dlatego ich kształcenie musi uwzględniać treści dotyczące zarówno nowoczesnych technologii, jak i kompetencje personalne i społeczne.

Więcej informacji na temat planowanej reformy na stronie internetowej www.reformaedukacji.men.gov.pl. Można również kierować bezpośrednie pytania na adres e-mail reformaedukacji@men.gov.pl.

  • Konferencja prasowa