Informacja w sprawie pobytu w Polsce osób uciekających z Ukrainy Інформація щодо перебування в Польщі осіб, які втікають з України Information on the stay in Poland of persons fleeing from Ukraine X

Cyfrowy „Dobry Start” - Aktualności - Świętokrzyski Urząd Wojewódzki w Kielcach

www.kielce.uw.gov.pl

Aktualności

Aktualnie znajdujesz się na:
23.06.2021

Cyfrowy „Dobry Start”

O zmianach w zasadach naboru do rządowego programu „Dobry Start” poinformował wojewoda Zbigniew Koniusz. Od 1 lipca wnioski będą przyjmowane wyłącznie w formie elektronicznej.

Program „Dobry Start” to 300 zł jednorazowego wsparcia dla wszystkich uczniów rozpoczynających rok szkolny. Rodziny, bez względu na dochód, otrzymają świadczenie przysługujące raz w roku na dziecko uczące się w szkole, aż do ukończenia przez nie 20. roku życia. Dzieci niepełnosprawne, uczące się w szkole, otrzymają je do ukończenia przez nie 24. roku życia.

Zmiany polegają na tym, że począwszy od najbliższego roku szkolnego, świadczenie będzie przyznawał i wypłacał Zakład Ubezpieczeń Społecznych, zapewniając w pełni zautomatyzowany proces obsługi programu. Według nowych zasad, wnioski będzie można składać tylko drogą elektroniczną, a wypłata świadczenia będzie odbywać się wyłącznie w formie bezgotówkowej, na wskazane konto bankowe. Wprowadzane zmiany, wyłączające papierowy obieg dokumentów, wpłyną na znaczną redukcję kosztów obsługi programu.

Program z roku na rok cieszy się coraz większym zainteresowaniem. W ubiegłym roku skorzystało z niego 4 miliony 400 tysięcy dzieci i młodzieży w kraju. Dotychczas wydatkowano na niego 4 miliardy złotych, a w samym zeszłym roku 1 miliard 400 tysięcy. To są bardzo duże środki. Województwo świętokrzyskie to przeszło 134 tysiące uczniów objętych tym świadczeniem przeznaczonym na tzw. wyprawkę szkolną – mówił wojewoda podczas konferencji prasowej. – Nasze społeczeństwo z każdym rokiem się rozwija i zauważalnym trendem jest to, że coraz częściej korzystamy ze środków elektronicznych. W związku z tym „Dobry Start” przechodzi na kolejny etap swego rozwoju, czyli na formę czysto elektronicznych zgłoszeń. Dotychczas z takiego rozwiązania korzystało od około 60 do 70 procent osób uczestniczących w programie. Ten rok jest przełomowym i od 1 lipca wchodzą nowe zasady – dodał Zbigniew Koniusz.

Od 1 lipca 2021 r., podobnie jak w ubiegłych latach, wnioski można składać online: przez portal informacyjno-usługowy Emp@tia, za pomocą bankowości elektronicznej oraz przez portal PUE ZUS. Elektroniczne dokumenty przyjmowane będą do 30 listopada. Złożenie wniosku w lipcu lub sierpniu gwarantuje wypłatę świadczenia nie później niż do 30 września. Gdy wniosek zostanie złożony w kolejnych miesiącach (we wrześniu, październiku lub listopadzie), to wsparcie trafi do rodziny w ciągu 2 miesięcy od chwili jego złożenia.

Jak podkreśla resort rodziny i polityki społecznej - dla rodziców, którzy do tej pory składali wnioski o świadczenie poprzez bankowość elektroniczną, PUE ZUS oraz system Empatia zmiana będzie niewidoczna, ponieważ z ich perspektywy składanie wniosków odbędzie się dokładnie w takim samym trybie. Ministerstwo zapewnia, że osoby, które chciałyby skorzystać ze wsparcia w złożeniu wniosku online, otrzymają pomoc od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który w celu zabezpieczenia odpowiedniego zaplecza nawet w mniejszych miejscowościach, zawarł porozumienie w tym zakresie na współpracę z Pocztą Polską oraz KRUS.