Uprawnienia dla inżynierów
92 inżynierów otrzymało uprawnienia budowlane. W uroczystości wręczenia decyzji wziął udział wicewojewoda Michał Skotnicki. Gratulował świetnego przygotowania i zdanego egzaminu.
- To podsumowanie waszej pracy i nauki, wszystkiego, do czego dążyliście przez ostatnie lata. Serdeczne życzenia na przyszłość. Dzisiejsza uroczystość daje wam wiele możliwości. My będziemy robić wszystko, by was w waszej pracy wspierać - aby prawo ustanowione w naszym kraju nie przeszkadzało, a pomagało. Szczególnie w branży budowlanej. To też wielka odpowiedzialność – to wasze projekty i wykonawstwo pod państwa nadzorem będziemy oglądać przez kolejne lata. Pewnie kolejne pokolenia też będą korzystały z tego, co uda wam się zrobić – mówił wicewojewoda podczas spotkania w Wojewódzkim Domu Kultury.
Uprawnienia budowlane, w myśl ustawy Prawo budowlane, to warunek konieczny do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie. Wręczając decyzje Świętokrzyska Okręgowa Izba Inżynierów Budownictwa potwierdziła, że grono inżynierów, po wypełnieniu ustawowych obowiązków, otrzymuje takie uprawnienie.
Zdobycie uprawnień budowlanych wymaga posiadania odpowiedniego wykształcenia. Istotny jest zarówno jego poziom, a także ukończony kierunek studiów lub posiadany tytuł zawodowy. Praktyka na uprawnienia budowlane może trwać od 1,5 roku do nawet 4 lat. Wymagany okres praktyki zawodowej zależy od posiadanego wykształcenia oraz specjalności i zakresu uprawnień o jakie ubiegają się kandydaci.
W województwie świętokrzyskim jest 4,2 tys. inżynierów budownictwa, z czego najwięcej tych z uprawnieniami konstrukcyjno-budowlanymi. Najmniej zaś tych związanych z hydrotechniką. W całej Polsce jest 120 tys. inżynierów budownictwa.
Uprawnienia budowlane nadawane są po przeprowadzeniu postępowania kwalifikacyjnego i pozytywnym zdaniu przez wnioskodawcę egzaminu.