Elektroniczny odpis aktu stanu cywilnego
Zachęcamy do skorzystania z e-usługi umożliwiającej wnioskowanie online o odpis aktu stanu cywilnego. Do tej pory skorzystało z niej ponad 110 tysięcy osób. Od 21 kwietnia 2020 r. dostępna jest jej rozszerzona wersja, dzięki której można nie tylko zawnioskować drogą elektroniczną do wybranego Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego o wydanie odpisu, ale także uzyskać odpis od ręki – w wersji elektronicznej. Dokument jest generowany bezpośrednio z Systemu Rejestrów Państwowych (SRP), a następnie automatycznie przesyłany na skrzynkę wnioskodawcy Mój Gov.
Wydanie dokumentu od ręki jest możliwe przy spełnieniu trzech warunków:
- odpis aktu, o który wnioskujesz, musi dotyczyć Ciebie, Twoich dzieci, małżonka lub rodziców,
- system - w trakcie wypełniania wniosku - musi potwierdzić, że możliwe jest automatyczne wydanie odpisu
- płatności za odpis należy dokonać online.
Co zrobić, aby uzyskać odpis w wersji elektronicznej?
Najpierw należy założyć profil zaufany, potem zalogować się do konta Mój GOV, a następnie wybrać e-usługę „uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa, zgonu)”
Tak uzyskany odpis będzie miał moc prawną tylko w wersji elektronicznej. Odpis będzie zawierał podpis kwalifikowany potwierdzający jego autentyczność.
Z informacjami dotyczącymi e-usługi można zapoznać się na stronie Gov.pl https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-odpis-aktu-stanu-cywilnego-urodzenia-malzenstwa-zgonu.