Informacja w sprawie pobytu w Polsce osób uciekających z Ukrainy Інформація щодо перебування в Польщі осіб, які втікають з України Information on the stay in Poland of persons fleeing from Ukraine X

System powiadamiania ratunkowego działa - Aktualności - Świętokrzyski Urząd Wojewódzki w Kielcach

www.kielce.uw.gov.pl

Aktualności

Aktualnie znajdujesz się na:

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

System powiadamiania ratunkowego działa

Spotkanie podsumowujące pilotażowy okres funkcjonowania numeru alarmowego 112 odbyło się w siedzibie Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Zebraniu przewodniczyła wojewoda Bożentyna Pałka Koruba.

Spotkanie podsumowujące pilotażowy okres funkcjonowania numeru alarmowego 112 odbyło się w siedzibie Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Zebraniu przewodniczyła wojewoda Bożentyna Pałka Koruba.
Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratunkowego (WCPR) zostało uruchomione w systemie testowym 18 czerwca, przejmując obsługę ruchu alarmowego kierowanego na telefon 112 (numer bezpłatny, obsługiwany z aparatów stacjonarnych i telefonów komórkowych), od Policji i Państwowej Straży Pożarnej. Działanie WCPR podlega bezpośrednio Wojewodzie Świętokrzyskiemu. System obejmuje swoim zasięgiem Kielce i powiat kielecki (ok. 400 tys. mieszkańców, co stanowi ok. 1/3 województwa). Centrum pracuje w trybie 24-godzinnym, obsługiwane jest obecnie przez 10 operatorów numeru 112, zatrudnionych przez Świętokrzyski Urząd Wojewódzki.
WCPR funkcjonuje współdziałając ze służbami dziedzinowymi (PSP, Policja, ratownictwo medyczne) przy wykorzystaniu światłowodowych łączy telefonicznych sieci OST 112 (Ogólnopolska Sieć Teleinformatyczna dla obsługi numeru 112).
- Cieszę się, że mamy już za sobą okres testowy. Obecnie centrum wchodzi w etap roboczy, rozwijamy system na podstawie dotychczasowych spostrzeżeń. Zadaniem centrum jest odebranie informacji i, w możliwie najkrótszym czasie, powiadomienie właściwej służby. Na razie numer centrum powiadamiania ratunkowego obsługuje Kielce powiat, ale do końca roku chcemy rozszerzyć obszar o pozostałe regiony województwa - powiedziała wojewoda.
Wszystkie rozmowy prowadzone przez operatorów centrum, jak też przekazane, utrwalane są na rejestratorach stanowiskowych. Ponadto w systemie informatycznym zapisywane są tzw. metryki każdego połączenia, w formie tekstowej, określające dokładnie parametry zgłoszenia, numery abonentów biorących udział w rozmowie, czas trwania rozmowy, wskazanie, kto przerwał rozmowę, itp.
- Centrum jest elementem systemu powiadamiania. W jego skład wchodzą policja, straż pożarna i pogotowie ratunkowe, centrum właśnie i dyspozytornie. Dążymy do tego, żeby skonsolidować wszystkie te części. Udało nam się już utworzyć z kilkunastu dyspozytorni pogotowia ratunkowego jedną, centralną. Jesteśmy pierwszym województwem w kraju, które zarządza takim właśnie centralnym ośrodkiem - podkreślił Andrzej Martoś, dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego ŚUW. Od dnia uruchomienia (tj. 18 czerwca) do 6 sierpnia WCPR odebrało 35.931 telefonów skierowanych na numer alarmowy 112 (średnio 719 na dobę). Do końca 2012 r. planowane jest rozszerzenie zasięgu działania WCPR na pozostałe powiaty, co jest uzależnione od zakończenia przyłączania komend powiatowych PSP do sieci OST 112.