Realizacja założeń projektu "Emp@tia" - platformy komunikacyjnej obszaru zabezpieczenia społecznego
Portal informacyjno-usługowy
Celem projektu „Emp@tia - Platformy komunikacyjnej obszaru zabezpieczenia społecznego” jest stworzenie zestawu narzędzi informatycznych, które ułatwią komunikację między urzędami administracji terenowej, realizującymi różnorodne usługi dla obywateli, w tym m.in. jednostkami pomocy społecznej, urzędami gmin i miast czy powiatowymi centrami pomocy rodzinie. Jednym ze wspomnianych narzędzi jest portal Informacyjno-Usługowy Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, gdzie każdy obywatel aktualnie może wystąpić o pomoc drogą elektroniczną.
Dzięki użyciu nowoczesnych technologii zakłada się skrócenie czasu realizacji spraw przedkładanych w urzędach administracji terenowej, dotyczących m.in. świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego lub świadczeń z pomocy społecznej. Przewidywanym efektem jest zwiększenie dostępności do informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego i rodziny oraz dostępność usług publicznych on-line dla obywateli i przedsiębiorców.
W praktyce oznacza to, że do załatwiania spraw nie potrzebne są regularne wizyty w urzędach, które zwykle zabierają czas osobom korzystającym ze świadczeń. Zamiast oczekiwania w kolejce wystarczy komunikacja on-line między obywatelem a urzędem w sprawie np. złożenia wniosku o uzyskanie świadczenia i wydania decyzji.
Z danych MRPiPS za wynika, iż na w ostatnich latach wydawano średnio w Polsce blisko 2 mln decyzji przyznających świadczenia, na mocy których wsparcie trafiło do ponad 1,2 mln rodzin, w których jest ponad 3 mln osób. Najczęstszymi powodami przyznania pomocy/powodami trudnej sytuacji życiowej jest: ubóstwo, bezrobocie, długotrwała lub ciężka choroba i niepełnosprawność.
Dzięki Portalowi Informacyjno-Usługowemu Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej obywatele mogą składać wnioski o udzielenie świadczeń od miesiąca grudnia 2013.
Obecnie w województwie świętokrzyskim w ramach realizowanego projektu włączono do ogólnopolskiego systemu (Centralnego System Informatycznego Zabezpieczenia Społecznego) aplikacje komputerowe wspomagające proces obsługi klientów z obszaru pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego co pozwoli na skrócenie czasu obsługi klientów oraz poprzez śledzenie napływającej poczty elektronicznej w tych aplikacjach na odbiór składanych przez Państwa wniosków.
Zapraszamy do skorzystania z możliwości portalu Em@tia pod adresem http://empatia.mpips.gov.pl/ gdzie można uzyskać wiele istotnych informacji z rożnych obszarów zabezpieczenia społecznego oraz obecnie zostały udostępnione następujące usługi elektroniczne w zakresie składania wniosków w obszarach:
Obszar Świadczenia Wychowawcze
- Wniosek o ustalenie prawa do Świadczenia Wychowawczego - SW-R, SW-U (800+)
- Wniosek o ustalenie prawa do Świadczenia Dobry Start - DS-R, DS-U (300+) możliwość składania wniosku w terminie 1 lipca - 30 listopada
- Wniosek o świadczenie Aktywni rodzice w pracy - AwP
- Wniosek o świadczenie Aktywnie w domu - AwD
- Wniosek o świadczenie Aktywnie w żłobku - AwZ
Obszar Świadczenia Rodzinne
- Wniosek o ustalenie prawa do zasiłku rodzinnego oraz dodatków do zasiłku rodzinnego - SR-1
- Wniosek o ustalenie prawa do jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia się dziecka - SR-2 (becikowe)
- Wniosek o ustalenie prawa do zasiłku pielęgnacyjnego - SR-3
- Wniosek o ustalenie prawa do specjalnego zasiłku opiekuńczego - SR-4
- Wniosek o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego - SR-5
- Wniosek o ustalenie prawa do świadczenia rodzicielskiego - SR-7
- Wniosek o ustalenie prawa do jednorazowego świadczenia z tytułu urodzenia się dziecka, u którego zdiagnozowano ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu - SR-8 (za życiem)
- Wniosek o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego na zasadach obowiązujących od 1 stycznia 2024 r. - NSR-5
Obszar Karta Dużej Rodziny
Obszar Fundusz Alimentacyjny
Obszar Pomoc Społeczna
- Wniosek o przyznanie pomocy społecznej - PS-1
- Powiadomienie o zmianie sytuacji życiowej - PS-2
- Informacja o potrzebie przyznania pomocy społecznej innej osobie/rodzinie - PS-3
- Pomoc jednorazowa dla obywateli Ukrainy w wysokości 300 zł na osobę - PS-U
Obszar Osób z niepełnosprawnością
- Wniosek o wydanie decyzji ustalającej poziom poziom potrzeby wsparcia - PPW
- Wniosek o świadczenie wspierające - SWN
Obszar Opieka nad dzieckiem do lat 3
- Wniosek o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych lub wykazu dziennych opiekunów - RKZ-1
- Informacja o zmianie danych w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych lub wykazie dziennych opiekunów - RKZ-2
- Wniosek o wykreślenie z rejestru żłobków i klubów dziecięcych lub wykreślenie z wykazu dziennych opiekunów oraz podmiotów ich zatrudniających - RKZ-3
- Sprawozdanie z działalności żłobków, klubów dziecięcych i dziennych opiekunów - RKZ-4
- Informacja o dzieciach uczęszczających do żłobka lub klubu dziecięcego lub znajdujących się pod opieką dziennego opiekuna - RKZ-5
- Wniosek dla podmiotów innych niż gmina o dofinansowanie do utworzenia i funkcjonowania nowych miejsc opieki dla dzieci do lat 3 w ramach programu MALUCH+ 2022-2029 - RKZ-6
- Oświadczenie dla podmiotów innych niż gmina o przyjęciu dofinansowania do utworzenia i funkcjonowania nowych miejsc opieki dla dzieci do lat 3 w ramach programu MALUCH+ 2022-2029 - RZK-7
Turnusy rehabilitacyjne – rejestry
- Wniosek o wpis do rejestru organizatorów turnusów rehabilitacyjnych, w których uczestniczą osoby niepełnosprawne korzystające z dofinansowania ze środków państwowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych - ON-1
- Wniosek o wpis do rejestru ośrodków, w których mogą odbywać się turnusy rehabilitacyjne dla osób niepełnosprawnych korzystających z dofinansowania państwowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych - ON-2
Wnioski międzyobszarowe
- Wniosek o wydanie zaświadczenia o udzielonej pomocy - ZS-1
- Wniosek o umorzenie należności (w części lub w całości), rozłożenie na raty spłaty należności, odroczenie terminu płatności, zwolnienie lub zmniejszenie odpłatności (w związku z nienależnymi świadczeniami lub świadczeniami realizowanymi odpłatnie) – ZS-2
- Zgłoszenie nieprawidłowości do jednostki terenowej – ZS-3
- Wniosek o zmianę decyzji lub postanowienia – ZS-4
- Odwołanie od decyzji lub zażalenie na postanowienie – ZS-5
- Korespondencja w sprawie do jednostki terenowej – ZS-6
Zapraszamy Państwa do skorzystania z zamieszczonych informacji oraz usług portalu Emp@tia.