Kolejowe inwestycje w regionie
O programie inwestycyjnym Centralnego Portu Komunikacyjnego i związanym z tym rozwojem sieci kolejowej w regionie świętokrzyskim mówił w Kielcach wiceminister infrastruktury Marcin Horała. Gospodarzem spotkania był wojewoda Zbigniew Koniusz.
– Centralny Port Komunikacyjny to program, który zawiera wiązkę kilkudziesięciu projektów i dużych inwestycji. Największą z nich jest oczywiście duże lotnisko przesiadkowe, ale w sensie nakładów komponent kolejowy jest znacznie większy i jest to główna część tego programu – mówił wiceminister podczas spotkania w urzędzie wojewódzkim z udziałem świętokrzyskich parlamentarzystów oraz samorządowców. – Największe braki, z punktu widzenia codziennego życia Polaków, ma infrastruktura kolejowa. Siatka połączeń w Polsce jest wynikiem całego splotu zaszłości historycznych, jeszcze od czasów zaborów. Brakuje nam dużej liczby połączeń, mamy w kraju ponad 400 miast zupełnie pozbawionych komunikacji kolejowej. Zdiagnozowaliśmy te potrzeby w ramach strategicznego studium lokalizacyjnego oraz w ramach pasażerskiego modelu ruchu. Zaprojektowaliśmy prawie 1800 nowych linii kolejowych w kraju – podkreślił Marcin Horała.
Centralny Port Komunikacyjny to projekt budowy węzła transportowego: nowego lotniska centralnego dla Polski oraz sieci nowych linii kolejowych, w tym kolei dużych prędkości. – To inwestycja nietuzinkowa, która ma przybliżyć Polskę do świata oraz świat do Polski. Jest to przedsięwzięcie na miarę XXI wieku – i tak samo jak kiedyś Centralny Okręg Przemysłowy, tak dziś Centralny Port Komunikacyjny ma szansę pchnąć Polskę do przodu. Również województwo świętokrzyskie jest włączone w struktury tego wielkiego przedsięwzięcia – mówił wojewoda Zbigniew Koniusz.
Jak poinformował wiceminister infrastruktury, program #KolejNaPolske oznacza dla województwa świętokrzyskiego budowę 73 kilometrów nowych linii kolejowych oraz modernizację 208 kilometrów linii już istniejących. W zasięgu nowych połączeń kolejowych ma znaleźć się blisko 1 mln mieszkańców naszego regionu. W całym kraju to budowa 1789 km nowych linii kolejowych i 30 zadań inwestycyjnych do realizacji w latach 2020-2034 oraz wprowadzenie kolei dużych prędkości.
Oficjalna część wizyty ministra zakończyła się w Busku Zdroju, gdzie odbyła się konferencja prasowa z udziałem wojewody świętokrzyskiego, a także świętokrzyskich parlamentarzystów i buskich samorządowców.
Program zakłada, że wszyscy mieszkańcy Polski będą w zasięgu stacji kolejowej w odległości nie większej niż 30 km od miejsca zamieszkania. W przypadku regionu świętokrzyskiego będzie to 45% więcej pasażerów podróżujących pociągami z i do Kielc. Wykonanie programu to także więcej pociągów dalekobieżnych oraz szybsze połączenia z województwa świętokrzyskiego do Warszawy i innych większych miast w Polsce. Według przykładowych szacunków resortu infrastruktury, prognozowany czas przejazdu koleją z Kielc do Warszawy ma się zmniejszyć z obecnych 2 godzin i 40 minut do 1 godziny i 20 minut po zakończeniu inwestycji związanych z programem #KolejNaPolske.