16.11.2022
Teraz paszport uzyskasz jeszcze łatwiej – sprawdź, co się zmieniło!
Od 13 listopada 2022 formalności związane z wnioskowaniem o paszport są prostsze.
Dlaczego?
- Odchodzimy od wypełniania wniosku paszportowego odręcznie.
- O możliwości odbioru gotowych dokumentów urząd poinformuje smsem lub mailowo, jeśli podamy swoje dane kontaktowe.
- Dzięki nowej e-usłudze będzie też można zgłosić online utratę lub uszkodzenie paszportu
Nowe e-usługi
- Jeżeli przy wypełnianiu wniosku podasz swój numer telefonu komórkowego lub adres e-mail, zostaniesz powiadomiony o tym, że nowy paszport jest gotowy do odbioru.
- Przy odbiorze paszportu organ wydający będzie mógł potwierdzić Twoją tożsamość także na podstawie odcisku palca.
Dzięki nowym e-usługom sprawdzisz również:
- swoje dane w Rejestrze Dokumentów Paszportowych (RDP),
- czy paszport lub inny dokument paszportowy jest gotowy do odbioru,
- ważność paszportu lub innego dokumentu paszportowego,
- osoby, które złożyły wniosek o paszport za granicą, będą mogły potwierdzić odbiór paszportu lub innego dokumentu paszportowego, który dostarczył kurier.
Zgłoś online utratę paszportu!
Można to zrobić w trzech prostych krokach:
1. Zweryfikuj swoją tożsamość online. Możesz to zrobić za pomocą profilu zaufanego lub e-dowodu.
2. Wejdź na portal gov.pl w zakładkę „Usługi dla Obywatela”. Znajdź e-usługę „Zgłoś utratę lub uszkodzenie paszportu lub innego dokumentu paszportowego”.
3. Kliknij „Wyślij zgłoszenie” i potwierdź za pomocą e-podpisu, profilu zaufanego, e-dowodu lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego.