OSTRZEŻENIE METEOROLOGICZNE NR 54 - Przymrozki Informacja w sprawie pobytu w Polsce osób uciekających z Ukrainy Інформація щодо перебування в Польщі осіб, які втікають з України Information on the stay in Poland of persons fleeing from Ukraine X

Budowa obwodnicy Opatowa i dróg w ciągu DK74 - Aktualności - Świętokrzyski Urząd Wojewódzki w Kielcach

www.kielce.uw.gov.pl

Aktualności

Aktualnie znajdujesz się na:
30.01.2023

Budowa obwodnicy Opatowa i dróg w ciągu DK74

Wojewoda Świętokrzyski Zbigniew Koniusz wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla dwóch ważnych inwestycji w woj. świętokrzyskim: obwodnicy Opatowa w ciągu DK9 i S74 oraz łącznika północnego w ciągu DK74. Ogłoszono także przetargi na realizację kolejnych trzech odcinków S74.

Obwodnica Opatowa w ciągu DK9 i S74 oraz łącznik północny do obwodnicy w ciągu DK74 to inwestycje realizowane od 2021 r. w systemie Projektuj i buduj w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Nowymi drogami pojedziemy w I połowie 2025 roku. Koszt inwestycji to ok. 461 mln zł.

W ubiegłym roku wykonawca opracował projekty budowlane i złożył wnioski o wydanie decyzji ZRID. Po jej uzyskaniu i przekazaniu placów budowy można będzie przystąpić do przygotowania terenów do robót budowlanych.

Przez Opatów przebiegają dwie ważne trasy krajowe o dużym natężeniu ruchu. Są to DK9 od Radomia, przez Ostrowiec Świętokrzyski do Rzeszowa oraz DK74 od Sulejowa, przez Kielce do Kraśnika. W centrum miasta obie te drogi biegną jednym śladem, co wpływa na płynność ruchu pojazdów.

Wojewoda świętokrzyski Zbigniew Koniusz podpisał dokumenty, które umożliwiają rozpoczęcie prac budowlanych związanych z obwodnicą Opatowa i łącznika północnego w ciągu DK74. Inwestycja potrwa 19 miesięcy.

„Decyzje dotyczące S74 odmieniane są na różne możliwe sposoby. Mówimy także o obwodnicy Opatowa, która dostała zezwolenie  na inwestycję drogową (ZRID). To zezwolenie uruchamia proces  budowy. Opatów już stratuje. W chwili wydania ZRID-u można wchodzić ze sprzętem. Inwestycja pozwoli na wyprowadzenie ruchu z miasta”- podkreślił  wojewoda świętokrzyski Zbigniew Koniusz.

Inwestycja zakłada budowę, w większości po nowym śladzie, odcinka dwujezdniowej DK9 klasy GP długości 5,1 km i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości 6,7 km. Obwodnica biec będzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa. Nowa droga przebiegać będzie przez gminy Opatów, Lipnik i Sadowie. Na skrzyżowaniu obecnej DK74 z nowym przebiegiem DK9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9 planowane są bezkolizyjne ronda.

W ramach inwestycji powstaną obiekty inżynierskie m.in. cztery estakady i dwa mosty z funkcją przejść dla zwierząt, sześć wiaduktów, kładka dla pieszych, przepusty ekologiczne. Planowane jest wykonanie dróg dojazdowych, urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.

W ramach obwodnicy Opatowa planowane są dwa węzły drogowe. Pierwszy na skrzyżowaniu istniejącej DK9 z jej przyszłym przebiegiem i z planowanym tzw. łącznikiem północnym do DK74. Drugi węzeł powstanie w Marcinkowicach, na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną DK9, zapewniający skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa.  Koszt robót to ok. 403,7 mln zł.

Uzupełnieniem obwodnicy Opatowa będzie trzykilometrowy jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 poprowadzony na północ od miasta. Dzięki budowie łącznika, kierowcy podróżujący na trasach Kielce - Lublin oraz Radom - Ostrowiec Świętokrzyski - Annopol - Kraśnik, nie będą musieli wjeżdżać do miasta.

Inwestycja połączy węzeł na DK9 planowany w ramach obwodnicy Opatowa z DK74 w okolicy Adamowa. Odcinek planowany jest jako jednojezdniowa droga klasy GP o długości około 3 km. Koszt inwestycji to 57,5 mln zł.

W 2027 roku planowane jest oddanie do użytku 110-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S74 przez województwo świętokrzyskie. Ogłoszono przetargi na zaprojektowanie i wybudowanie trzech kolejnych odcinków tej trasy: od granicy z województwem łódzkim do Mniowa, od Cedzyny do Łagowa i od Łagowa do Opatowa.

Realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych droga ekspresowa S74 połączy w przyszłości województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie, poprawiając także skomunikowanie z woj. lubelskim. Mieszkańcom Kielc ułatwi dojazd do węzłów autostradowych w okolicach Łodzi i przejść granicznych w woj. podkarpackim. Trasa ma ogromne znaczenie dla mieszkańców woj. świętokrzyskiego - zapewni bezpieczną i płynną komunikację na kierunku wschód-zachód. Podobne zadanie spełnia już droga S7 dla kierunku północ-południe, nieprzerwanie ekspresowa w granicach regionu od 2019 roku. Realizacja inwestycji przyczyni się m.in. do rozwoju gospodarki i turystyki.

Ruszyły przetargi na zaprojektowanie i wybudowanie trzech odcinków drogi ekspresowej S74 o łącznej długości ok. 76 km. Po zakończeniu procedur przetargowych realizowane będą odcinki:

•             granica województw łódzkiego i świętokrzyskiego - Przełom/Mniów o długości ok. 27,5 km,

•             Cedzyna - Łagów z obwodnicą Łagowa o długości ok. 30 km,

•             Łagów - Jałowęsy - początek obwodnicy Opatowa o długości ok. 18,3 km. 

W ten sposób zapinamy całą drogę S74 w świętokrzyskim do realizacji od granicy województwa łódzkiego do obwodnicy Opatowa.  Wszystko po to aby można było kolejne ponad 70 km uruchomić. Łącznie z odcinkami, które są w realizacji czyli od Mniowa do Kielc  i tzw. przejście przez Kielce do Opatowa- da 110 km ekspertowej drogi  w naszym regionie”- powiedział dyrektor Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Kielcach Krzysztof Strzelczyk.

Wkrótce rozpoczną się roboty budowalne na odcinku obwodnicy Opatowa w ciągu DK9 (ok. 5 km) i S74 (ok. 7 km). Zakończenie inwestycji realizowanej w systemie Projektuj i buduj od czerwca 2021 r. planowane jest w I połowie 2025 r. W styczniu złożono wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla odcinka S74 Przełom/Mniów - węzeł Kielce Zachód (ok. 14 km). Realizacja zadania rozpoczęła się w marcu ub. roku, roboty powinny się zakończyć w II połowie 2025 r. Podpisano umowę na zaprojektowanie i wybudowanie 5-kilometrowego odcinka S74 węzeł Kielce Zachód - Kielce. Inwestycja powinna zakończyć się w II połowie 2026 r.

W październiku 2022 r.  złożony został wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla odcinka S74 Opatów - Nisko. Zrealizowanym blisko 7-kilometrowym odcinkiem S74 Kielce - Cedzyna jeździmy od 2011 roku.

Zadanie na terenie powiatu koneckiego i kieleckiego obejmuje budowę odcinka o długości ok. 27,5 km, który będzie skomunikowany z realizowaną inwestycją Przełom/Mniów - węzeł Kielce Zachód. Dwujezdniowa trasa ekspresowa biec będzie częściowo po nowym śladzie m.in. jako obwodnica miejscowości Smyków.

W ramach zadania planowana jest budowa trzech węzłów drogowych. Powstanie także m.in: 12 wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej nad przejściami dla zwierząt dużych i średnich, sześć mostów zintegrowanych z przejściami dla zwierząt, 10 wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej i w ciągach dróg poprzecznych, przejście górne dla zwierząt średnich. W Rudzie Malenieckiej wybudowany zostanie nowy obwód utrzymania drogowego, a w miejscowościach Koliszowy, Jacentów, Lisie Jamy zaplanowano miejsca obsługi podróżnych. 

Skomunikowany z użytkowaną drogą S74 Kielce - Cedzyna i zlokalizowany w powiecie kieleckim odcinek o długości około 30 km biec będzie głównie po nowym śladzie na północ od istniejącej DK74, tworząc obwodnicę Łagowa. W ramach inwestycji zaplanowano budowę czterech węzłów drogowych (Radlin, Wola Jachowa, Makoszyn i Łagów). Zaprojektowanych i wybudowanych zostanie: 16 wiaduktów w ciągu S74 i nad drogą ekspresową, 13 mostów w ciągu drogi ekspresowej i innych dróg publicznych. Przewidziano przejście dla zwierząt typu zielony most i 33 przepusty pełniące funkcje ekologiczne.

Odcinek o długości ok. 18,3 km na terenie powiatu kieleckiego i opatowskiego skomunikowany będzie z planowaną obwodnicą Łagowa i realizowaną aktualnie obwodnicą Opatowa. Nowa trasa biec będzie głównie nowym śladem na południe od istniejącej DK74.

W ramach inwestycji poza węzłem w Baćkowicach zaplanowana została budowa dziewięciu wiaduktów, siedmiu mostów, przejścia dla zwierząt oraz dwóch miejsc obsługi podróżnych w Oziębłowie.

  • _DSC00757 (1)
  • _DSC00750 (1)
  • _DSC00779
  • _DSC00797
  • _DSC00804
  • _DSC00840
  • _DSC00859
  • _DSC00872