Zmiany w procedurze wydawania zezwoleń na pracę dla cudzoziemców na terytorium RP od 01.06.2025 r. - Aktualności - Świętokrzyski Urząd Wojewódzki w Kielcach

www.kielce.uw.gov.pl

Aktualności

Aktualnie znajdujesz się na:
05.06.2025

Zmiany w procedurze wydawania zezwoleń na pracę dla cudzoziemców na terytorium RP od 01.06.2025 r.

Uprzejmie informujemy, że od 01 czerwca 2025 r. weszła w życie ustawa o warunkach dopuszczalności powierzenia pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która zastąpiła dotychczas obowiązującą ustawę o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Nowe przepisy przewidują między innymi:

1. Pełną elektronizację postępowań o wydanie zezwoleń na pracę pracodawcy mają obowiązek składania wniosków wyłącznie poprzez dedykowany do tego celu portal www.praca.gov.pl.
Wszystkie wnioski złożone w inny sposób niż za pośrednictwem portalu www.praca.gov.pl zostaną pozostawione bez rozpoznania. Portal praca.gov.pl oprócz możliwości składania wniosków będzie także umożliwiał, m.in.: dostarczenie brakujących dokumentów, odwołanie się od decyzji i zgłoszenie podjęcia/zakończenia pracy przez cudzoziemców.

2. Rezygnację z testu rynku pracy (informacji starosty).

3. Likwidację procedury przedłużenia zezwolenia na pracę.

4. Doprecyzowanie przesłanek udzielenia/odmowy udzielenia zezwoleń. Obligatoryjną przesłanką do odmowy stanie się zaległość w opłacaniu składek w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych oraz zaleganie z opłacaniem podatków. Nowa ustawa przewiduje także szereg nowych przesłanek do odmowy wydania zezwolenia na pracę, co oznacza, iż wojewoda odmówi wydania zezwolenia także, gdy:

  • podmiot powierzający pracę cudzoziemcowi został ustanowiony lub działa w celu ułatwienia cudzoziemców wjazdu do Polski (w celu udowodnienia powyższego organ będzie weryfikował między innymi liczbę wydanych zezwoleń w stosunku do osób faktycznie zatrudnionych w firmie),
  • z okoliczności sprawy wynika, że pracę cudzoziemcowi powierzyłby podmiot, który nie jest agencją pracy tymczasowej działającą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z obowiązującymi przepisami, a praca byłaby wykonywana na rzecz osoby trzeciej (tzw. outsourcing pracowniczy),
  • w okresie 2 lat przed złożeniem wniosku podmiot powierzający pracę utrudniał przeprowadzenie kontroli legalności zatrudnienia cudzoziemców,
  • dzień rozpoczęcia pracy wskazany we wniosku o wydanie zezwolenia przypada później niż 12 miesięcy od złożenia wniosku
  • pracodawca użytkownik lub podmiot, do którego cudzoziemiec ma być delegowany, w rzeczywistości nie prowadzi działalności uzasadniającej powierzenie pracy danemu cudzoziemcowi.

5. Wprowadzenie nowych funkcjonalności w systemach informatycznych służących weryfikacji wydawania zezwoleń na pracę (np. rejestr umów). Ustawodawca nakłada na pracodawcę obowiązek dostarczenia omawianego dokumentu za pośrednictwem dedykowanego portalu www.praca.gov.pl. Jednak z uwagi na fakt, iż wzmiankowany system w chwili obecnej nie posiada danej funkcjonalności zgodnie z komunikatem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 maja 2025 r. obowiązek przekazania wojewodzie umowy podpisanej z cudzoziemcem wejdzie w życie dopiero od 1 sierpnia 2025 r.

6. Zmianę sposobu określania właściwości organów rozpatrujących wnioski o wydanie zezwoleń na pracę. Nowa ustawa przewiduje, iż właściwość miejscową określa się na dzień złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na pracę (art. 7 ust. 2). Powyższe oznacza, iż w przypadku zmiany siedziby pracodawcy do innego województwa właściwy pozostaje organ, który pierwotnie rozpatrywał sprawę.

7. W przypadku, gdy wniosek o wydanie zezwolenia na pracę zostanie złożony przez polski podmiot powierzający pracę cudzoziemcowi prowadzący działalność gospodarczą przez okres krótszy niż 1 rok, zezwolenie zostanie wydane na czas nie dłuższy niż 1 rok.

10. W sytuacji, gdy czas pracy nie będzie przekraczał ½ etatu pełnego wymiaru czasu pracy lub 20 godzin tygodniowo.

11. Nie będzie możliwości wydania zezwolenia na pracę w przypadku chęci zatrudnienia poniżej ¼ etatu.

 

Inne ważne zmiany dotyczące zatrudniania cudzoziemców

  • Nowa ustawa uniemożliwia powierzenie pracy cudzoziemcowi posiadającemu wizę innego państwa Strefy Schengen nawet w przypadku posiadania stosownego zezwolenia na pracę;
  • Zmniejszenie liczby kategorii wiz krajowych umożliwiających wykonywanie pracy
    w Polsce pomimo uzyskania zezwolenia na pracę, np. wiza uzyskana w celu odwiedzin u rodziny lub nauki w innej formie niż studia;
  • Obywatele niektórych państw przebywając w Polsce na podstawie ruchu bezwizowego mogą mieć uniemożliwione podjęcie pracy w Polsce (minister właściwy do spraw pracy otrzyma możliwość wydania rozporządzenia wymieniającego poszczególne państwa, których obywateli może dotyczyć ten przepis).
  • Zwolnienie z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę dla absolwentów studiów wyższych. Po wejściu w życie nowych przepisów zwolnienie z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę rozszerzone zostanie na cudzoziemców będących absolwentami studiów wyższych na polskich uczelniach, niezależnie od tego, czy studia będą prowadzone w formie stacjonarnej, czy niestacjonarnej. Poprzednie brzmienie przepisów wskazywało wyłącznie absolwentów studiów stacjonarnych.
  • Zmiana formy zatrudnienia z umowy cywilnoprawnej na umowę o pracę będzie wymagała otrzymania nowego zezwolenia na pracę.