Realizacja założeń projektu "Emp@tia" - platformy komunikacyjnej obszaru zabezpieczenia społecznego
Portal informacyjno-usługowy
Celem projektu „Emp@tia - Platformy komunikacyjnej obszaru zabezpieczenia społecznego” jest stworzenie zestawu narzędzi informatycznych, które ułatwią komunikację między urzędami administracji terenowej, realizującymi różnorodne usługi dla obywateli, w tym m.in. jednostkami pomocy społecznej, urzędami gmin i miast czy powiatowymi centrami pomocy rodzinie. Jednym ze wspomnianych narzędzi jest portal Informacyjno-Usługowy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, gdzie każdy obywatel aktualnie może wystąpić o pomoc drogą elektroniczną.
Dzięki użyciu nowoczesnych technologii zakłada się skrócenie czasu realizacji spraw przedkładanych w urzędach administracji terenowej, dotyczących m.in. świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego lub świadczeń z pomocy społecznej. Przewidywanym efektem jest zwiększenie dostępności do informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego i rodziny oraz dostępność usług publicznych on-line dla obywateli i przedsiębiorców.
W praktyce oznacza to, że do załatwiania spraw nie potrzebne są regularne wizyty w urzędach, które zwykle zabierają czas osobom korzystającym ze świadczeń. Zamiast oczekiwania w kolejce wystarczy komunikacja on-line między obywatelem a urzędem w sprawie np. złożenia wniosku o uzyskanie świadczenia i wydania decyzji.
Z danych MPiPS za wynika, iż na w ostatnich latach wydawano średnio w Polsce blisko 2 mln decyzji przyznających świadczenia, na mocy których wsparcie trafiło do ponad 1,2 mln rodzin, w których jest ponad 3 mln osób. Najczęstszymi powodami przyznania pomocy/powodami trudnej sytuacji życiowej jest: ubóstwo, bezrobocie, długotrwała lub ciężka choroba i niepełnosprawność.
Dzięki Portalowi Informacyjno-Usługowemu Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej obywatele mogą składać wnioski o udzielenie uruchomiono od miesiąca grudnia 2013.
Obecnie w województwie świętokrzyskim w ramach realizowanego projektu włączono do ogólnopolskiego systemu (Centralnego System Informatycznego Zabezpieczenia Społecznego) aplikacje komputerowe wspomagające proces obsługi klientów z obszaru pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego co pozwoli na skrócenie czasu obsługi klientów oraz poprzez śledzenie napływającej poczty elektronicznej w tych aplikacjach na odbiór składanych przez Państwa wniosków.
Zapraszamy do skorzystania z możliwości portalu Em@tia pod adresem http://empatia.mpips.gov.pl/ gdzie można uzyskać wiele istotnych informacji z rożnych obszarów zabezpieczenia społecznego oraz obecnie zostały udostępnione następujące usługi elektroniczne w zakresie:
Pomocy Społecznej :
- Wniosek o przyznanie pomocy społecznej
- Wniosek o pomoc społeczną dla innej osoby /rodziny
Składania wniosków procesowych określonych Kodeksem Postępowania Administracyjnego :
- Wniosek o wydanie zaświadczenia o udzielonej pomocy
- Wniosek w sprawie zmian w spłacie należności /odpłatności
- Wniosek o zmianę decyzji lub postanowienia
- Odwołanie od decyzji lub zażalenie na postanowienie
- Korespondencja w sprawie do jednostki terenowej
Rejestru żłobków / klubów dziecięcych:
- Wniosek o wpis do rejestru żłobków / klubów dziecięcych,
- Wniosek o modyfikację wpisu do rejestru żłobków / klubów dziecięcych,
- Wniosek o wykreślenie z rejestru żłobków / klubów dziecięcych.
W 2016 roku planuje się uruchomić kolejne usługi elektorniczne m.in. dla klientów z obszaru świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego.
Zapraszamy Państwa do skorzystania z zamieszczonych informacji oraz usług portalu Emp@tia.
Do pobrania:
Broszura na temat realizacji Projektu Emp@tia