Oświadczenie
Szanowni Państwo,
w nawiązaniu do informacji i materiałów przekazanych do nas przez jedną z Redakcji w dniu 10 marca br., uprzejmie informujemy, że sytuacja, w której operator numeru alarmowego 112 śpi w czasie wykonywania swoich obowiązków jest naganna i nie do zaakceptowania. Z pełną stanowczością podkreślamy, że zachowanie takie nie może mieć miejsca.
Jednocześnie pragniemy zwrócić uwagę, że do tej pory nie docierały do nas jakiekolwiek sygnały, dotyczące nieprawidłowości w funkcjonowaniu Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Kielcach.
W związku z tym niezwłocznie podjęliśmy wszelkie niezbędne czynności w celu wyjaśnienia, czy zdarzenie ilustrowane zdjęciami dostarczonymi przez wspomnianą Redakcję, mogło mieć miejsce w Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Kielcach.
Nie możemy zgodzić się z tezą, że w konsekwencji zaniedbywania obowiązków służbowych przez operatorów, połączenia alarmowe są w efekcie obsługiwane przez inne CPR–y. Analizy statystyczne zaimplementowane w system teleinformatyczny CPR wykazały, że:
- w miesiącu styczniu 2017 roku na 28 248 odebranych zgłoszeń 5 zostało przekazanych
do innego CPR, - w miesiącu lutym 2017 roku na 26 006 odebranych zgłoszeń 5 zostało przekazanych
do innego CPR, - do dnia 9 marca 2017 roku na 8 707 odebranych zgłoszeń 1 zostało przekazane do innego CPR.
W tym samym okresie zdarzały się sytuacje przejmowania do obsługi zgłoszeń kierowanych do CPR w Kielcach z innych województw. Zasada wzajemnej zastępowalności jest stałym elementem funkcjonowania systemu powiadamiania ratunkowego i daje gwarancję przyjęcia każdego zgłoszenia alarmowego.
Średni czas oczekiwania na przyjęcie zgłoszenia wynosił:
- miesiącu styczniu – 9,54 sekund,
- miesiącu lutym – 9,57 sekund,
- miesiącu marcu – 9,67 sekund,
w tym 6 sekund to czas trwania automatycznej zapowiedzi „Centrum powiadamiania Ratunkowego, proszę czekać na zgłoszenie się operatora”, czyli reakcja operatora następuje już po około 3 sekundach.
W 2016 roku CPR w Kielcach obsłużył 505 842 zarejestrowanych połączeń.
Do służb przekazano 95 308 zgłoszeń alarmowych, w tym:
- do Państwowego Ratownictwa Medycznego – 50 640,
- do Policji – 32 764,
- do Państwowej Straży Pożarnej – 4 493,
- do innych służb pomocniczych – 12 877.
CPR w Kielcach zatrudnia 46 operatorów numerów alarmowych. Ponadto kadrę jednostki uzupełniają: kierownik i z-ca kierownika CPR, dwóch pracowników serwisu technicznego, pracownik administracyjno–biurowych oraz psycholog.
Centrum Powiadamiania Ratunkowego działa całodobowo. Operatorzy pracują w systemie 12-godzinnych dyżurów, w godz.: 7.00 – 19.00 i 19.00 – 7.00 w równoważnym systemie rozliczeniowym. Średnio w miesiącu na jednego operatora przypada 14 – 15 dyżurów. Operatorzy zatrudniani są w drodze konkursu, przechodzą cykl specjalistycznych szkoleń zarówno teoretycznych, jak i praktycznych, zakończonych egzaminem, dającym uprawnienie do wykonywania zawodu operatora numerów alarmowych. Po trzech latach uprawnienia podlegają recertyfikacji w formie ponownych egzaminów.
W ciągu blisko sześciu lat działalności CPR w Kielcach wpłynęły trzy skargi dotyczące sposobu obsługi zgłoszeń przez operatorów: w 2013 roku – 2 i w 2015 roku – 1. Wszystkie trzy skargi były niezasadne.
Zapewniamy, że Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Kielcach realizuje swoje zadania w sposób prawidłowy. Wszystkie dokonywane przez mieszkańców zgłoszenia alarmowe ą niezwłocznie przyjmowane do obsługi, a następnie przekazywane do odpowiednich służb.
Od chwili uruchomienia CPR w Kielcach w czerwcu 2012 roku nie miała miejsca jakakolwiek sytuacja, związana z funkcjonowaniem tej jednostki, która generowałaby zagrożenie dla zdrowia i życia osób potrzebujących pomocy.
Z wyrazami szacunku
Diana Głownia
rzecznik prasowy wojewody świętokrzyskiego